17–18 Sept 2020
Fakulta jaderná a fyzikálně inženýrská Českého vysokého učení technického v Praze (FJFI ČVUT)
Europe/Prague timezone

Využití zážitkové pedagogiky ve výuce fyziky

18 Sept 2020, 10:00
15m
Aplikovaná fyzika, Biofyzika a fyzika molekulárních systémů Obecná fyzika a didaktika fyziky

Speaker

Zuzana Horálková (MFF UK)

Description

Tato bakalářská práce se zabývá metodou zážitkové pedagogiky a jejími aplikacemi pro fyzikální vzdělávání. Na zážitkovou pedagogiku je pohlíženo jako na jeden z možných prostředků pro naplnění cílů vzdělávání. První částí práce je úvaha nad smyslem vzdělávání, kde je mj. nabídnuta čtenáři odpověď na to, proč se zážitkovou pedagogikou zabývat. Dále jsou popsány teoretické základy zážitkové pedagogiky - výraznou část tvoří Kolbův cyklus učení a s ním spojené učební styly, také je zmíněna zóna růstu. Je věnována pozornost i tomu, jak je v zážitkové pedagogice pohlíženo na učitele a žáka. Po vybudování teoretického základu je práce orientována prakticky. Věnuje se tomu, co je pro učitele důležité při tvorbě a uvádění aktivit. Dále následují již konkrétní návrhy aktivit využívajících metodu zážitkové pedagogiky, které jsou realizovatelné primárně mimo školní vyučování (např. při vícedenním školním výletě). Dotýkají se rozmanitých fyzikálních témat (jako je např. optika, akustika, astrofyzika). Je v nich kladen důraz na vlastní zkušenost a prožitek žáků. Navrhované aktivity mohou sloužit jako doplněk běžné školní výuky tím, že nabízí žákům poznat fyziku z jiné perspektivy.

Primary author

Zuzana Horálková (MFF UK)

Presentation materials